سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشته مهدی میانجی

نشانه های شیعه از نگاه آیت الله استادی

نشانه‌‌ های شیعه از نگاه آیت الله استادی

 

 


به گزارش حوزه نیوز، آیت الله رضا استادی، شب گذشته در جمع عزاداران حضرت فاطمه(س) در محل سالن اجتماعات مجتمع طلوع مهر قم، اظهار داشت: محبت اهل بیت(ع) مراتبی دارد که ممکن است فردی در مرحله بالاتر و فرد دیگری در مرحله پایین تر باشد.

وی افزود: عده ای شیعه و دوست دار اهل بیت(ع) هستند، اما ارادت آن ها به اهل بیت(ع) به اندازه ای نیست که در مواقع لزوم در مقام عمل در راه اعتقادات از خودگذشتگی کند.

امام جمعه قم ادامه داد: محبت به اهل‌بیت(ع) و شیعه بودن و دوست دار ولایت بودن، برای یک فرد ارزش و باعث نجات او خواهد بود، اما باید بدانیم که این محبت باید در عمل هم خود را نشان دهد.

وی اضافه کرد: فرض کنیم که هزار نفر در منطقه ای زندگی می کنیم که همه دوست دار اهل بیت(ع) هستیم، اما حقوق یکدیگر را مراعات نکنیم، جامعه سالمی نخواهیم داشت.

آیت الله استادی تاکید کرد: اگر جامعه ای داشته باشیم که همه شعار امام حسین(ع) و یاری امام زمان(عج) و محبت حضرت فاطمه(س) را بدهیم، اما وضع مان در شرایط فعلی باشد، خیلی واضح است که جامعه سالمی نداریم.

وی یادآور شد: همه مشکلات ما در جامعه ای که ادعای دوستی اهل بیت(ع) را دارد، برای این است که قدری گول خوردیم و خیال کردیم همین که به اسم، دوست دار اهل بیت(ع) باشیم، کافی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آمار افزایش طلاق به این دلیل است که یک طرف از خانواده ها یا هر دو طرف به حقوق طرف مقابل توجهی ندارد.


*به شیعه بودن حرفی اکتفا نکنیم

وی ادامه داد: وقتی ائمه(ع) ما صفات شیعیان را ذکر می کنند و می گویند محبت ما باید در عمل هم نشان داده شود، برای این است که نباید به شیعه بودن حرفی اکتفا کنیم.

آیت الله استادی تأکید کرد: صلاح و سلامت جامعه به این است افراد جامعه درست عمل کنند و این عمل بر گرفته از مکتب اهل بیت و اسلام باشد.

وی خاطرنشان کرد: نمی شود کسی ادعای دوستی فاطمه زهرا(س) داشته باشد، اما نقطه مقابل ایشان حرکت کرده و برای مثال به بی حجابی روی بیاورد.

امام جمعه قم گفت: ممکن است کسی ادعای شیعه بودن داشته باشد، اما با پخش شایعات دروغ، آبروی مؤمن دیگری را ببرد، این شیعه بودن فایده ای برای خود و جامعه نخواهد داشت.

وی گفت: به فرموده امام کاظم(ع) «شیعه واقعی کسی است که در مکان هایی که خدا می خواهد حضور پیدا کرده و در مکان هایی که خدا نمی خواهد حضور پیدا نکند».

آیت الله استادی افزود: به فرموده امامان معصوم(ع) شیعه واقعی کسی است که به وعده های خود عمل کرده و هیچ گاه حقوق مردم را ضایع نکند.

وی افزود: امام علی(ع) به یکی از افرادی که ادعای محبت ایشان را داشت فرمودند « اگر محبتت صادقانه باشد و تنها به حرف نباشد به کارتان می آید و الا فایده ای نخواهد داشت».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر محبت صادقانه باشد و واقعیت داشته باشد، پشت سر آن اطاعت خواهد بود.

آیت الله استادی با تأکید بر ضرورت شناخت و کسب معرفت در خصوص شخصیت اهل بیت(ع)، گفت: این خواسته اهل بیت(ع) که می‌خواهند شیعیان‌شان مایه افتخارشان باشند و نه مایه ننگ، خواسته بجایی است و باید به آن عمل کنیم.


*با اعمال خود اهل‌بیت(ع) را نرنجانیم

امام جمعه قم افزود: فلسفه بعثت پیامبر(ص) و تلاش های ائمه اطهار(ع) بیداری و آگاهی بخشی به انسان ها بود، اما متأسفانه برخی انسان ها این زحمات را نادیده گرفته و راهی را می روند که پیامبر (ع) و اهل بیت (ع) را می‌رنجاند.

وی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) تأکید کرده اند که شیعه ما نیست، مگر این که اهل تقوا بوده و مطیع خدا باشد؛ اهل تواضع و فروتنی است و در مقابل حق سر خم می کند.

آیت الله استادی در پایان گفت: امیدواریم که همه شیعیان به ویژگی های شیعیان که از زبان ائمه(ع) بیان شده و رعایت آن ها به نفع دنیا و آخرت ماست، توجه کنند