سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشته مهدی میانجی

آیت‏اللّه‏ محمدباقر ملکی میانجی بخش دوم

 

خدمات مذهبی، فرهنگی و عمرانی

آیت‏اللّه‏ ملکی در طول اقامت در منطقه؛ علاوه بر فعالیتهای معمول و ترویج شعایر دینی، اقامه نماز جماعت، تشکیل جلسات سخنرانی در مناسبتهای گوناگون مانند: (ماه مبارک رمضان، ماه محرم، دهه آخر صفر، عید فطر، قربان و غدیر) و نشر فرهنگ تشیع در منطقه، به یک سری فعالیتهای عمرانی و فرهنگی دیگر نیز اقدام کرد که به نوبه خود تأثیر بسزائی در عمران و آبادی و رشد شعور آگاهی مردم گذاشت. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‏شود:

1 ـ رسیدگی به فقرا و محرومان

بخش عمده‏ای از اوقات خود را صرف خدمت و رسیدگی به وضع فقرا و مستمندان منطقه می‏کرد. در سال 1327 ش که خشکسالی و قحطی می‏رفت تا مردم منطقه را از پای درآورد این فقیه دردآشنا، تدبیری اتخاذ کرد و با جیره‏بندی آرد و نان مردم آن دیار را از پیامدهای ناگوار این پدیده خطرناک درامان نگاه داشت. وی جمعی متشکل از افراد نیکوکار در منطقه تعیین کرده بود که اینها شناسایی خانواده‏های نیازمند را به عهده داشتند و پس از شناسایی به صورت مخفیانه و آبرومندانه به آنها کمک می‏شد.

2 ـ احیا چند رشته قنات و چشمه

که هر کدام در تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم بخش نقش حیاتی داشته و دارد.

3 ـ تعمیر اساسی مسجد ترک

این مسجد که یکی از آثار ارزشمند اسلامی و باستانی کشور به شمار می‏آید، چندین مرحله توسط آیت‏اللّه‏ ملکی به تعمیرات آن اقدام شده است.

4 ـ تأسیس کتابخانه

این مرکز تحت عنوان «کتابخانه امام جعفر صادق علیه‏السلام » در سال 1356 ش به همت آیت‏اللّه‏ ملکی تأسیس گردید و زیر نظر فرزند ایشان شروع به فعالیت کرد. این کتابخانه مهم اکنون در روستای ترک قرار دارد و کتابهای آن به صورت امانت در اختیار علاقمندان و جوانان روستا و حومه قرار می‏گیرد، و در زمستانها کلاسهای تعلیم قرآن در محل کتابخانه برقرار است.

5 ـ احداث دانشسرا

این مرکز آموزش درپی تلاشهای بی‏دریغ معظم‏له، اخیرا در زادگاه ایشان به مساحت 000/65 متر مربع تأسیس شده که در رشد و شکوفایی استعدادهای سرشار جوانان و نوجوانان منطقه بسیار نقش‏آفرین بوده است.

6 ـ کمک و اقدام به تمامی کارهای خیر و عام‏المنفعه

همانند: برق‏کشی، لوله‏کشی، جاده‏سازی و تاسیس مراکز و دوایر اداری که هم‏اکنون در خدمت مردم قرار دارد.

تألیفات و آثار علمی

آیة‏اللّه‏ ملکی در کنار فعالیت‏های اجتماعی و عبادی، کار پژوهش و تدریس را ادامه داد و کتب ذیل یادگار تحقیقات علمی اوست.

1 ـ بدائع‏الکلام فی تفسیر آیات‏الاحکام

این کتاب در تفسیر آیات مربوط به طهارت و نماز بوده و در آن پیرامون تفسیر آیات مربوط به موضوع «شفاعت» بحث می‏کند. بار اول سال 1400 ه .ق در قم و در دومین بار در سال 1402 ه .ق در بیروت به چاپ رسیده است.

2 ـ تفسیر فاتحة‏الکتاب

کتاب فوق پیرامون تفسیر سوره مبارک حمد است که از سوی انتشارات «دارالقرآن‏الکریم» قم در سال 1413 ه .ق چاپ شده است.

3 ـ توحیدالامامیه

در این کتاب ارزشمند موضوعات مهمی مانند: اهمیت و جایگاه علم و عقل، شناخت خداوند متعال و توحید، علم و قدرت، معنای عرش، کرسی، مشیت، ارادة، قضاء و قدر، جبر، اختیار، حدوث عالم، بداء و… از دیدگاه «مکتب معارفی خراسان» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کتاب از سوی انتشارات «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» در سال 1415 به چاپ رسیده است.

4 ـ تفسیر مناهج‏البیان، (6 جلد)

شامل جزءهای 1 و 2 و 3 و 4 و 29 و 30 از قرآن کریم است که هر کدام از اجزاء در یک مجلد قرار گرفته است. مسئولیت چاپ این تفسیر گرانسنگ را انتشارات «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» بر عهده گرفته و به طرز مطلوبی آن را به چاپ رسانده است.

5 ـ نگاهی به علوم قرآنی

این کتاب نیز یکی دیگر از آثار آیت‏اللّه‏ ملکی میانجی است که توسط آقای علی نقی خدایاری به فارسی ترجمه شده و به اهتمام آقای علی ملکی میانجی، توسط نشر «خرم»، بهار 1377 در قم به چاپ رسیده است.

6 ـ الرشاد فی‏المعاد؛ مخطوط

7 ـ تقریرات کامل درس اصول آیت‏اللّه‏ میرزا مهدی غروی اصفهانی؛ مخطوط

8 ـ رساله‏ای در حبط و تکفیر؛ مخطوط

9 ـ رساله‏ای در خمس؛ مخطوط

10 ـ رساله‏ای در احکام میت؛ مخطوط

11 ـ نوشتاری در احکام صلاه، نکاح، طلاق، مواریث و ابحاثی پیرامون مسائل متفرقه تفسیر و معارف

که در حال حاضر مراحل تنظیم، تصحیح، تنقیح را طی می‏کند تا در آینده نزدیک آماده چاپ شود.

رحلت

این فقیه، مفسر و متکلم تلاشگر، پس از 95 سال زندگی افتخارآمیز همراه با تلاش و کوشش بی‏وقفه، سرانجام در شب جمعه پانزدهم خرداد 1377 ه .ش (برابر با دهم صفر 1419 ه .ق) دعوت حق را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت و علاقمندان خود را به سوگ و ماتم نشاند. پیکر پاک این فقیه بزرگ با شکوه خاص و با شرکت آیات عظام و علمای اعلام و جمع کثیری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در این شهر تشییع و در قبرستان شیخان در جوار حرم حضرت معصومه3، به خاک سپرده شد.

عاش سعیدا و مات سعیدا

این مقاله با همکاری فرزند فاضل معظم‏له جناب آقای «علی ملکی میانجی»، که حدود بیست سال شبانه روز ملازم با پدر بزرگوارش بود و اشراف کامل به شرح حال و مبانی فقهی، تفسیری و کلامی ایشان داشته و در واقع یکی از شاگردان و پیروان مکتب آن مرحوم به شمار می‏آید، تألیف و تنظیم شده است لذا بدین وسیله از ایشان تشکر و قدردانی می‏شود.

<** ادامه مطلب... **>

<** ادامه مطلب... **>

<** ادامه مطلب... **>

<** ادامه مطلب... **>

<** ادامه مطلب... **>

<** ادامه مطلب... **>